Ont i ryggen ont i nacken

RYGGEN

Till MJ Kiropraktik kan du vända dig när du drabbats av olika typer av smärttillstånd. Mottagningen har lång erfarenhet av att ta hand om patienter med ont i axlarna och nacken. Jag som driver kiropraktormottagningen har även de kunskaper som behövs för att ta emot personer med problem lokaliserade till hand- och fotleder. Du kan vända dig till mig för såväl akuta som kroniska besvär. Kiropraktik har visat sig vara en effektiv metod för smärtlindrande behandling, efter endast några få behandlingstillfälle

Kroppen består som bekant av skelett, muskler och en del inre organ. Det som jag som kiropraktor arbetar mest med är leder och muskler. Vi har ett skelett för att staga upp och skydda våra organ. Utan skelett i armar och ben skulle vi inte kunna springa eller flytta saker. Det som sedan gör att vi kan röra på oss är muskulaturen. Hur den samverkar i kroppen har stor betydelse för hur vi utför en rörelse. Om vi utför en rörelse på ett avvikande sätt kommer vi att skapa överbelastningar och förslitningsskador. Befinner vi oss i samma position ofta och länge, vid ett skrivbord, kommer kroppen att anpassa sig till det och vi kommer att få en avvikande hållning. Det leder ofta till besvär från rygg och nacke.

Kiropraktik är en effektiv behandlingsmetod för att lindra smärta och förbättra funktionen i kroppens rörelseapparat. Värk i ryggen, nacken eller armar/ben är vanliga sökorsaker för att söka hjälp hos en kiropraktor. Kiropraktik kan även vara till nytta för personer med överbelastningar från idrott, funktionsbesvär efter olyckor eller vid sjukdom. Behandlingen fokuserar på att återställa balansen i kroppen genom justeringar och andra terapeutiska tekniker. Om du är mellan 18-60 år och lider av smärta eller nedsatt funktion, kan kiropraktik vara ett alternativ för dig.

I min behandling är därför förebyggande övningar en central del för att du som patient skall få ett så stabilt resultatet som möjligt av behandlingen. I början inriktar jag behandlingen mest på HVLA-manipulation och mjukdelsbehandling för att öka rörligheten och lindra symptomen. När de börjar bli bättre kommer vi att diskutera olika övningar för att du skall kunna behålla din rörlighet samt öka stabilitet i dina leder.

Behandlingen hos MJ kiropraktik i Täby går ut på att identifiera var i ryggen och eller leder som behöver ökad rörlighet och vilka leder som behöver ökad stabilitet för att därigenom återfå förbättrad funktion och därmed mindre värk. Samspelet mellan muskler i olika delar av kroppen spelar stor roll för hur vi sliter på våra leder. När det brister i en led kommer vi att överanvända andra leder för att kunna utföra den rörelse vi vill. Det leder till ett ändrat rörelsemönster som gör att vi fortsätter sned belastningen på kroppen. Behandlingen syftar till att förbättra rörligheten samt att hjälpa dig som patient att förbättra ditt rörelsemönster för att du skall slippa få ont igen.

Det är enkelt att komma till MJ Kiropraktik från Täby, Danderyd, Vallentuna, Åkersberga och Vaxholm.

Ont i nacken kiropraktor Täby Arninge

Smärta i nacken(halsryggen)

Nacken består av skallbenet längst upp samt sju halsryggskador med sikar emellan. Smärtor i nacken uppkommer ofta av överbelastningar på nacken eller hastiga rörelser på huvudet som gör att lederna i nacken känner sig utsatta. Det kan leda till kraftiga muskelspänningar, nackspärr.

Ont i nacken

Domningar i arm

Svårighet att röra på huvudet

Whiplash och whiplash liknande smärtor

Ont i ländryggen kiropraktor Täby Arninge

Smärta i ländryggen/bäcken

I ländryggen består av fem ländryggskotor med diskar mellan dem. Nedanför ländryggen har man bäckenet som består av de två höftbenen samt korsbenet. Rörligheten mellan dessa ben är viktig tex när vi går eller böjer oss framåt. Stabiliteten i ländryggen uppnår vi genom muskulaturen i rygg, buk, diafragma och bäckenbotten och det tryck vi kan skapa där. Brister i det systemet ger ökad belastning på ryggraden och diskarna. Det kan leda till molvärk eller akut smärta vid ex. lyft. Ibland även värk ned i benen. Smärtan i ländryggen kan komma från diskar, facettleder (lederna mellan kotorna) nervrötter eller muskler. Ofta en kombination av olika delar.

Vanliga sökorsaker vid besvär från ländryggen är:

Diskbråck

Molande värk i ryggslutet

Smärta i ryggen med strålning ned i ben

Svårigheter att böja sig framåt samt att resa sig från en stol.

Ont i bröstryggen kiropraktor täby

Smärta i bröstryggen

Bröstryggen har 12 bröstryggskotor med diskar mellan samt bröstkorgen (revben). Smärtor uppkommer ofta i bröstryggen vid stillasittande arbete eller om man arbetar mycket lätt framåtböjd. Ibland uppstår värk i musklerna kring ryggraden om vi inte får tillräckligt med motion och inte rör tillräckligt på ryggen.

Smärta i bröstryggen

Smärta bakom en skuldra, kan ibland göra att det gör ont vid andning

Stelhet i ryggen

Ont i axlarna kiropraktor Täby Arninge

Smärta i axlar och skuldror

Axelleden är mycket rörlig och därför beroende av god funktion i muskulaturen kring den. Vid skador på axeln uppstår ofta spänningar och triggerpunkter i muskulaturen som påverkar bröstryggen och halsryggen. Det kan leda till sämre funktion i axeln och smärta. Även ensidiga rörelser orsakar smärta som att tvätta fönster eller måla ett hus.

Vanliga sökorsaker:

Smärta i framsidan ava axeln

Nedsatt rörlighet och smärta i axelleden.

Ont i höften kiropraktor Täby Arninge

Smärta i höftleden

Höftleden består av höftben och lårben., Den är inte lika rörlig som axelleden men har stor rörlighet i alla riktninga. Den styrs av muskler i sätet, både stora och små, och det uppstår värk i samband med störningen i det systemet. Det kan visa sig som värk i ljumsken eller ned i låret. Vanligt är även smärta vid aktivitet.