Kiropraktik vid Huvudvärk

Kiropraktik vid huvudvärk Danderyd

Huvudvärk har blivit en verklig folksjukdom under de senaste årtiondena. För vissa är det en ständig följeslagare som betydligt påverkar vardagen. Från mild till svår, från dragande till tryckande, från dunkande till pulserande - detta symptom har många ansikten.

Huvudvärk: Farligt eller "ofarligt"?

I de flesta fall är huvudvärk ett ofarligt fenomen. Men det finns några få typer av huvudvärk som kräver professionell uppmärksamhet. Som en tumregel bör varje ny typ av huvudvärk utredas, precis som en känd huvudvärk som plötsligt förändras avsevärt i intensitet eller varaktighet.

"Ofarlig" huvudvärk hänvisar till en symptomatisk manifestation som inte är livshotande. De har oftast sin orsak i musklerna, lederna i ryggraden, käken, tänderna, ögonen eller öronen. På grund av detta är en noggrann utredning och diagnos vid behandlingens början särskilt viktig. Särskilt eftersom de flesta "ofarliga" huvudvärkarna är väl behandlingsbara när orsaken har identifierats korrekt.

Jag använder medvetet ordet 'ofarligt' inom citationstecken, eftersom de ändå kan påverka ditt liv avsevärt. Om entusiasmen regelbundet dämpas av denna typ av smärta, leder det till förlust av högkvalitativ livstid. Kiropraktik kan snabbt lindra och slutligen eliminera din huvudvärk.

Spänningshuvudvärk

Spänningshuvudvärk är den mest spridda typen av huvudvärk i vår samhälle. De är så vanliga att mer än hälften av de vuxna som bor i Tyskland klagar över spänningshuvudvärk minst en gång om året.

Orsakerna kan inte hänföras till en specifik struktur, muskel eller ryggkota. De beror snarare på diffusa spänningar, som i sin tur ofta orsakas av vår hållning, smärta i andra delar av kroppen (som till exempel i nedre delen av ryggen) eller obalans i käkleden. En kombination av flera faktorer som på kort eller lång sikt leder till spänningshuvudvärk.

Vid behandling av spänningshuvudvärk är det först och främst viktigt att utreda om det verkligen är genuin spänningshuvudvärk. Eftersom andra typer av huvudvärk ofta har liknande smärtsymtom. Terapin består sedan av manuella behandlingar samt arbete på bindväv, muskler, leder och nerver. Tillsammans bidrar dessa komponenter till att din kropp kan släppa så mycket spänning som möjligt. Eftersom denna typ av huvudvärk oftast uppstår på grund av vissa vardagliga vanor är det väsentligt att ta reda på när exakt smärtan uppstår. På så sätt kan vi diskutera nödvändiga anpassningar i din dagliga rutin och planera den specifika genomförandet.

Migrän

Migrän är en av de mest intensiva formerna av huvudvärk som man kan föreställa sig. En aura, som tydligt skiljer migrän från andra typer av huvudvärk, förekommer bara i 10 till 15 % av fallen. Vanligtvis upplevs en ensidig huvudvärk som åtföljs av intensiv smärta. Många drabbade upplever smärtan som pulserande, och den är ofta särskilt märkbar i tinningarna eller i ögonområdet. Det listiga med ett migränanfall är att det kan uppstå mycket spontant, utan någon uppenbar anledning. Ibland kan dagar passera innan symptomen avtar.

Än idag är man inte överens om orsaken till migrän. Vissa forskare förespråkar den allmänt accepterade uppfattningen att blodkärlen i huvudet är ansvariga. Under en tid har forskningsresultat dock i ökande grad pekat på att migrän har sitt ursprung i en överaktivitet hos en specifik hjärnnerv (trigeminusnerven).

Behandling av migrän

Vi på "MJ Kiropraktik" har lång erfarenhet av behandling av migrän. För två tredjedelar av alla migränpatienter kan smärtan lindras avsevärt, ibland till och med helt bli av med smärtan vid behandlingens slut. Patienter som även klagar över nack-, rygg- eller axelsmärta har goda prognoser. På samma sätt finns det goda chanser att lindra din migrän kraftigt eller till och med bli av med den om du lider av kombinationshuvudvärk och ibland andra typer av huvudvärk ansluter sig till din migrän. Prognosen är mindre lovande om det finns en koppling till hormonbalansen, till exempel hos kvinnor som endast lider av migrän i samband med menstruationen.