Kiropraktik, effekt vid smärta

Hur fungerar kiropraktik vid smärta?

För att kunna besvara den här frågan måste vi först fråga oss: Varifrån kommer våra smärtor i ryggen, nacken, huvudet eller armarna och benen över huvud taget?

Vid akut smärta

Föreställ dig att du skadar dig i nedre delen av ryggen när du lyfter något tungt. En smärta blixtrar till och plötsligt kan du inte längre räta på dig utan problem, dessutom känner du svårigheter att andas.

I det här fallet har du förmodligen dragit på dig en muskelsträckning, en ledblockering eller en akut irritation i lederna i nedre delen av ryggen. Andra strukturer som ofta orsakar smärta i detta område kan vara fascia eller diskar. Vid ditt första besök kommer din kiropraktor att göra en noggrann undersökning och sedan diskutera med dig vilken av dessa strukturer som orsakar smärtan hos dig.

Efterföljande problem uppstår ofta på grund av skyddshållningen som många människor intar för att hantera smärtan. Både musklerna och de lederna i ryggraden som de trycker ihop kan då skapa problem – och inte bara i närområdet av skadan, utan även förflyttat till andra delar av kroppen.

Vid behandlingen fokuserar vi på att stödja läkningen av den akuta skadan så mycket som möjligt. Dessutom håller vi alltid ett öga på helheten i din kropp för att förebygga obalansens förskjutning till andra platser.

Minska återkommande smärtor

Smärtor som börjar långsamt och sedan förstärks har vanligtvis ingen tydlig plats att härledas till. Här ligger roten oftast i vardagen. Det kan till exempel vara att du sitter på en olämplig stol under arbetet, använder en för hög eller för låg kudde i sängen, eller belastar dig själv på ett ogynnsamt sätt under träning. Det finns otaliga mindre och större situationer i vardagen som, i ogynnsamma fall, kan eskalera till ett problem som orsakar smärta.

Smärtorna uppträder ofta inte på de platser som överbelastats: Genom ökad muskelspänning, spänningar i fascierna och sammanpressade ryggradsgrenar försöker andra delar av kroppen kompensera felbelastningen. Om man bara behandlar det kompenserande området kan det kännas bättre för stunden, men smärtorna tenderar vanligtvis att återkomma. I sådana fall är det en konst i sig att hitta den verkliga orsaken till din smärta.

Hitta roten, balansera nervsystemet

En välgrundad diagnostik är värt det, eftersom en obalanserad helhet kan leda till kronisk smärta. Det kan då ske en sensibilisering av nervsystemet, vilket gör att hjärnan börjar uppfatta även milda stimulanser som smärtsamma. Lösningen här är en långvarig process där din kropp och ditt nervsystem successivt desensibiliseras. Mycket beror på behandlingstakten, eftersom vi naturligtvis vill göra snabba framsteg, men samtidigt inte får överbelasta din kropp.

Eftersom kronisk smärta är komplex och kräver mycket individuell behandling, kontakta oss så berättar vi och skapar en individuell behandlingsplan åt dig. Endast genom att åtgärda orsakerna i vardagen och behandla det ursprungliga påverkade området väl och effektivt kan din smärta på lång sikt lindras och din livskvalitet återställas.