Ont i nacken

Kiropraktik vid Ont i Nacken

Kiropraktik vid ont i nacken Vallentuna

Nacksmärta kan behandlas effektivt med kiropraktik. Halsen är övergången från bröstkorgen till huvudet. Den är mycket rörlig så att vi snabbt kan titta åt alla håll och, om nödvändigt, snabbt dra tillbaka vårt huvud från farozonen, om en dörr är för låg eller ett föremål hotar att träffa oss på huvudet.

Halsens konstruktion

Nacken är den bakre delen av halsen, här finns en stor del av musklerna samt halsryggraden. Om man studerar den sofistikerade konstruktionen närmare inser man snabbt att det är en enorm uppgift för vår känsliga hals att målinriktat och snabbt röra och stabilisera vårt 5 till 6 kilo tunga huvud i rummet. Hjärnan vet också att huvudets position är viktig: Den ser till att våra ögon alltid står horisontellt och att våra visuella uppfattningar och balansorgan i innerörat kan leverera noggrann information. Dessa mekanismer är viktiga för att hålla oss funktionsdugliga i vardagen, även om denna komplexitet ofta sätter vår hals i knipa.

Nacken som sista länk

När vi skadar oss eller om ett led, en muskel eller en sena i vårt rörelseapparat inte fungerar optimalt, försöker vår kropp omfördela belastningen. Två fasta punkter kan inte eller bara i mycket liten utsträckning anpassa sig i denna kompensationsprocess: våra fötter, som står stadigt på marken, och vårt huvud, som måste hållas relativt rakt på grund av ögonens och balansorganens vikt. I alla andra kroppsdelar omdirigeras spänningarna. På grund av den stora rörligheten hos vår hals och dess strategiskt centrala position precis under huvudet får den oftast en betydande del av dessa spänningar.

När diagnosen visar att dina nacksmärtor eller spänningar kommer från denna eller en liknande mekanism kommer din kiropraktor att förklara detta noggrant för dig och lägga stor vikt vid att lindra spänningen i hela din kropp för att positivt påverka din nacksmärta.

Framåtlutande huvudhållning som huvudorsak till nacksmärtor och nackspänningar

Om man tittar runt i tunnelbanan, på arbetsplatsen eller i familjen, blir det snabbt klart att hos de flesta av våra medmänniskor liknar hållningen det som visas på skissen. Halsen måste bära den största delen av belastningen, eftersom den fungerar som en pinne där vårt huvud balanserar. För att förstå vad din nacke måste klara av i en sådan situation bjuder jag in dig till ett litet experiment.

Ta en hammare och håll den så att din hand är långt ner på skaftet. Vrid sedan lätt på handen så att hammarens huvud lutar åt sidan. Du kommer att märka att hammaren nu är betydligt svårare att hålla. Kanske tänker du också: "Det är inte så illa ändå."

Nu, under en kort tidsperiod, utgör en sådan position inget problem. De flesta människor med framåtlutande huvudhållning förblir dock dag efter dag och år efter år i denna position. Då kommer denna hållning så småningom att leda till besvär.

Behandling av nacksmärtor

Behandlingen av nacksmärtor ser ut på följande sätt: Först arbetas det kiropraktiskt med din hållning. Du kommer att bli förvånad över hur snabbt du ser goda resultat här. Sedan handlar det om att lösa spänningar i kroppen. Eftersom dessa spänningar får din nacke att behöva kompensera för andra delar av kroppen.

Efter en kort tid är i genomsnitt 70 till 80% av nacksmärtorna och spänningarna avsevärt lindrade eller försvunna. Om orsaken till dina nacksmärtor ligger i nacken själv använder vi även manipulationer i nacken efter överenskommelse med dig.