Ryggsmärta

Kiropraktik vid Ryggsmärta

Kiropraktik hjälper vid ryggsmärta, kiropraktik i Åkersberga

Ryggsmärta är utbredd i vår moderna västerländska värld. Bara i Sverige drabbades två tredjedelar av befolkningen år 2016.

Begreppet ryggsmärta är brett: Orsakerna till smärta mellan skulderbladen skiljer sig ofta från smärta i korsryggen eller ländryggen.

Ryggsmärta: ett symptom - inte en sjukdom

En av de vanligaste frågorna från våra patienter är: "Varifrån kommer egentligen dessa smärtor?" I ryggen finns olika strukturer som kan orsaka smärta. Ofta är det diskarna där roten till problemet misstänks. Emellertid är symptomen erfarenhetsmässigt i många fall snarare kopplade till andra smärtsamma strukturer som ryggmuskulaturen, fascierna eller ryggraden. Det är viktigt att inse att ryggsmärta är ett uttryck för en underliggande funktionsstörning, det är inte en separat sjukdom.

En korrekt diagnos är avgörande för behandlingen

Eftersom ryggsmärta kan härledas från så många strukturer nära eller även längre bort från smärtcentrumet är en noggrann diagnos före den faktiska behandlingen nödvändig. Tänk dig till exempel att du på grund av en inflammation i små ryggkotor har smärta i nedre delen av ryggen. Det gamla huskurer att lägga en varmvattenflaska på den ömma platsen kommer att ge dig obehagliga timmar, eftersom inflammationer bäst behandlas med kyla. På samma sätt är det absolut nödvändigt att veta om dina smärtor i nedre delen av ryggen kommer direkt därifrån eller om de har sitt ursprung högre upp eller kanske till och med i inre organ.

Smärta som strålar ut i benen - vi kan hjälpa till

När nedre delen av ryggen gör ont leder det ofta också till smärta i sätesmusklerna eller benen. För många kan detta vara oroande och faktum är att du bör konsultera en expert för att bedöma situationen korrekt. Samtidigt finns det dock ingen anledning till oro, eftersom mycket många muskler, ryggleder och andra strukturer kan orsaka smärta i benen. En grundlig undersökning är viktig för att fastställa den verkliga orsaken. Och sedan kunna påbörja en målinriktad behandling.

Blockeringar mellan skulderbladen - som en knivstöt

Den som har känt den skarpa smärtan mellan skulderbladen kommer inte lätt att glömma den. Den beskrivs ofta som "som en kniv" som oundvikligen sticker vid vissa huvud- och bågrörelser. Ett klassiskt fall för kiropraktik. Orsaken till sådana smärtor är oftast att söka i vardagen, särskilt i sitt- och liggvanor. Efter behandlingen kommer din kiropraktor att ge dig omfattande rådgivning om hur du kan använda din favoritfåtölj, soffan eller skrivbordsstolen på ett sätt som skyddar din hälsa.